dinsdag 5 juli 2016

Van Marot tot paardjes op een stok

In opdracht van Museum Het Bolwerk en kunsteducatie Zeeuws Vlaanderen heb ik een beeldende les geschreven in de periode april toten met juni 2016 voor de basisscholen in Ijzendijke en Schoondijke . Groepen 3 t/m 6 kregen twee lessen van anderhalf uur in combinatie met een museumbezoek. In de eerste les kregen de leerlingen een theoretische inleiding en een stuk kunstbeschouwing. Het is verbazend om te zien hoe  kinderen gevoelsmatig bijvoorbeeld naar een schilderij als "De Kreupelen" van Pieter Breughel de oudere kijken. Dit schilderij is als een foto uit de 16e eeuw . Ze leerden wat een Marot was, een attribuut van de nar. Het Narrenschip van Jeronimus Bosch kwam hun bekend voor , ook in de klas was er al over gesproken en dat is mooi! Een nar neemt het niet zo nauw met de regeltjes en wijst de mensen op een grappige manier op de normen en waarden van die tijd.

In de twee lessen werd er een eigen stokpop/marot gemaakt van karton en vervolgens beschilderd met acrylverf  en versierd volgens opdracht. Vanuit het museum kreeg ik hulp van José, Elly en Anja waar ik heel blij mee was. Ook alle juffen waren heel enthousiast en behulpzaam. Alle stokpoppen worden tentoongesteld in het museum en zijn nog tot 17 juli te bewonderen! Op 17 juli is het feest, het museum bestaat 10 jaar en dit wordt gevierd met een paradeoptocht op zondag 17 juli op de markt in Ijzendijke. De leerlingen mogen  meelopen met hun pop en zelfbedachte verhalen vertellen.







0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage